دعوای حقوقی علیه لیورپول در دادگاه عالی لندن

26 مهر 1398
دعوای حقوقی علیه لیورپول در دادگاه عالی لندن

در روزهای اخیر اخباری درباره احتمال عقد قرارداد جدیدی میان باشگاه لیورپول و کمپانی نایک منتشر شده است و به نظر می‌رسد قهرمان اروپا در آستانه ثبت پردرآمدترین قرارداد تامین لباس و وسایل ورزشی در تاریخ این باشگاه قرار دارد. 

باشگاه فوتبال لیورپول در حال حاضر با New Balance به عنوان تامین کننده البسه و لوازم ورزشی (kit supplier) قرارداد دارد که این قرارداد در پایان فصل جاری به اتمام خواهد رسید. در روزهای اخیر اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه لیورپول از ابتدای فصل آینده قرارداد جدیدی با Nike خواهد داشت و این یعنی تمایلی برای تمدید قرارداد فعلی با نیوبالانس از سوی باشگاه انگلیسی وجود ندارد.

انتشار همین خبر بود که طرح دعوای حقوقی نیوبالانس از لیورپول را در پی داشت و این شرکت آمریکایی سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که شکایت خود را در دادگاه عالی لندن، علیه باشگاه لیورپول و به سبب نقض بند حق مطابقت (matching right clause) در قرارداد بین طرفین اقامه خواهد کرد.

 Matching right clause in football kit supplier deals

در حالی که قرارداد فعلی #نیوبالانس با لیورپول حدود سالیانه ۴۵ میلیون پوند است، قرارداد آینده این باشگاه با #نایک مبلغی به ارزش ۷۰ یا ۷۵ میلیون پوند در سال خواهد بود. در نتیجه این قرارداد به عنوان باارزش‌ترین قرارداد تاریخ #لیورپول لقب خواهد گرفت و شاید حتی مبلغ آن از قرارداد فعلی #منچستریونایتد با #آدیداس نیز پیشی بگیرد.

البته مطابق با قرارداد فعلی لیورپول با نیوبالانس، این کمپانی در ثبت قرارداد آینده دارای یک مزیت رقابتی نسبت به سایر کمپانی‌ها است و در صورت تمایل به تمدید قراراداد، بر سایر رقبای خود از جمله نایک برای ثبت قرارداد جدید ارجحیت خواهد داشت. البته شرط مهم وجود این رجحان، همتراز بودن یا به عبارتی مطابقت شرایط پیشنهادی نیوبالانس با پیشنهاد سایرین است. بدین معنی، در صورت ارائه شرایط برابر از سوی دو یا چند کمپانی برای ثبت قرارداد جدید، باشگاه مجبور به قبول پیشنهاد کمپانی فعلی طرف قرارداد خود (در اینجا نیوبالانس) خواهد بود.

حال به نظر می‌رسد اختلاف اصلی در جریان پیش آمده، تفسیر هر یک از دو طرف، یعنی باشگاه و کمپانی تامین کننده کیت‌ها، از بند موجود در قرارداد برای matching right است. نیوبالانس ادعا دارد که لیورپول با قبول پیشنهاد نایک برای قرارداد جدید، پیشنهاد مشابه از سوی نیوبالانس را رد نموده و این شانس به آنها داده نشده که در ارزش مالی پیشنهاد خود با نایک برابری کنند و از طرف دیگر، مقامات لیورپول معتقد هستند که در بررسی مطابقت دو پیشنهاد، تنها ارزش پوندی هر کدام مد نظر نیست، بلکه با توجه به جزئیات قرارداد و شهرت تجاری و شرایط جانبی نایک، پیشنهاد این کمپانی در مجموع ارزش تجاری و اقتصادی بیشتری نسبت به نیوبالانس برای باشگاه خواهد داشت و بنابراین، لیورپول حق ترجیح پیشنهاد کمپانی نایک بر پیشنهاد کمپانی نیوبالانس را دارا است.




*** تمامی حقوق مربوط به این مطلب متعلق به گروه حقوق ورزش اسپولگ است. استفاده از تمام یا بخشی از این مطلب، تنها در صورت ذکر کامل نام نویسنده و گروه حقوق ورزش اسپولگ مجاز است.