شرح کاملی بر تغییرات مقررات جدید دیوان داوری بسکتبال BAT (نسخه 2019)

04 دی 1398
شرح کاملی بر تغییرات مقررات جدید دیوان داوری بسکتبال BAT (نسخه 2019)

مقررات جدید دیوان داوری بسکتبال (BAT)

دیوان داوری بسکتبال بدین وسیله مقررات جدید دیوان را که از اول دسامبر 2019 جایگزین نسخه 2017 شده است، به اطلاع کاربران خود می رساند. مقررات جدید دیوان داوری بسکتبال با هدف بهبود هر چه بیشتر دادرسی ها و با در نظر گرفتن بازخوردهای ارائه شده توسط ذی نفعان و طرفین دادرسی در سال های گذشته، به ویژه نخستین کنفرانس کاربران BAT در 8 مارچ 2019 تدوین گردیده است. مهمترین اصلاحات ایجاد شده در نسخه جدید مقررات به شرح ذیل است:


1- افزایش تعداد آرای همراه با دلایل (Reasons)

پس از لازم الاجرا شدن نسخه 2014 دیوان داوری بسکتبال، تعداد زیادی از آرای دیوان بدون دلایل و مستندات صادر می شد که این امر موجب انتفاع طرفین پرونده از حیث کاهش زمان و هزینه های مرتبط با رسیدگی بود. با این حال، این مساله موجب افزایش نگرانی کاربران BAT گردید، چرا که یافته های داوران در این پرونده ها مجهول باقی می ماند و این امر یک خلاء اساسی در رویه قضایی BAT به شمار می رفت.

در راستای ایجاد تعادل میان بهینه کردن روند رسیدگی از یک سو و دسترسی به رویه قضایی مناسب از سوی دیگر، اصلاحات جدید BAT در مقررات خود در خصوص آرای صادره از این دیوان شامل سه مورد ذیل است:


1-1- صدور آرا به همراه دلایل، در صورتی که مبلغ مورد اختلاف بیش از 50 هزار یورو باشد (بر اساس ماده 16.2):

تا پیش از این، تنها در پرونده هایی که مبلغ مورد اختلاف در آن ها بیش از 100 هزار یورو بود، امکان صدور دلایل آرا به همراه آرا وجود داشت. بر اساس آمار سال های گذشته می توان انتظار داشت که تغییر آستانه از 100 هزار یورو به 50 هزار یورو، موجب افزایش تقریبا 20 درصدی در تعداد آرای متضمن دلایل خواهد شد. در عین حال، مبلغ تعیین شده به میزان کافی نیز بالا هست که بتوان اطمینان حاصل کرد هزینه های اضافی صدور رای متضمن دلایل، موجب ایجاد بار مالی برای طرفین ذی ربط نخواهد شد (در پرونده هایی که مبلغ مورد اختلاف کمتر از 50 هزار یورو باشد، هزینه های اضافی صدور دلایل، نسبت به مبلغ مورد اختلافزیاد می شود و نتیجتا درخواست آن از جهات مالی برای طرفین به صرفه نخواهد بود).


2-1- امکان درخواست دلایل رای توسط طرفین پرونده با پرداخت مبلغ ثابت 3 هزار یورو (براساس ماده 16.2 (a) ):

در صورتی که مبلغ مورد اختلاف کمتر از 50 هزار یورو باشد، طرفین مخیر به انتخاب میان درخواست یا عدم درخواست برای دریافت دلایل هستند. و در صورت تصمیم بر درخواست دلایل نیز، برخلاف مقررات پیشین، دیگر طرف درخواست کننده ملزم به واریز پیش پرداخت هزینه ها که معمولا در آغاز رسیدگی به میزان 5 هزار یورو تعیین می شد (و احتمال تغییر آن در پایان رسیدگی وجود داشت) نیست. در عوض، مطابق با مقررات جدید، هزینه صدور دلایل به میزان 3 هزار یورو تعیین می گردد.

بنابراین مقررات جدید علاوه بر کاهش مبلغ پیش پرداخت از 5 هزار به 3 هزار یورو، با قرار دادن مبلغ ثابت 3 هزار یورو به عنوان پیش پرداخت، این اطمینان خاطر را به طرف درخواست کننده دلایل می دهد که هزینه صدور متغیر نیست و در پایان رسیدگی این میزان افزایش نمی یابد.


3-1- امکان تصمیم گیری رییس دیوان مبنی بر صدور دلایل به همراه یک رای (براساس ماده 16.3 (b)):

درصورتی که مبلغ مورد اختلاف کمتر از 50 هزار یورو باشد، رییس دیوان ممکن است داوران را به صدور رای به همراه دلایل آن ملزم نماید. این قاعده برای مواردی است که پرونده و رای صادره در خصوص آن، صرف نظر از مبلغ مورد اختلاف، متضمن رویه قضایی ارزشمندی در دیوان داوری بسکتبال باشد.

به منظور کاهش بار مالی این تصمیم برای طرفین پرونده، صندوق تازه تاسیس دیوان (که در بخش 3 توضیح داده می شود) به هزینه های داوری در این موارد کمک می کند.


2- کاهش بار مالی برای یک طرف پرونده در شرایطی که طرف دیگر پیش پرداخت خود را پرداخت ننماید

دومین نگرانی عمده کاربران دیوان داوری بسکتبال، همچنین کاربران شرکت کننده در کنفرانس دیوان، بار مالی ایجاد شده برای یکی از طرفین در حالتی است که طرف مقابل از پرداخت پیش پرداخت های خود سر باز می زند. به منظور کاهش این امر و درنتیجه سهولت دستیابی به عدالت و دادرسی عادلانه، دیوان موارد ذیل را به موقع اجرا می گذارد:


1-2- تغییر رویه دیوان:

مطابق مقررات جدید دیوان، در صورتی که خوانده پاسخی در قبال درخواست داوری ارائه ننماید، دیوان (درصورت امکان) پیش پرداختی که خواهان باید در عوض سهم خوانده بپردازد را کاهش می دهد. بر این اساس مدعی خواهان اضافی کمتری را پیش از شروع داوری می پردازد.

این تغییر رویه ملازمه ای با اصلاح مقررات BAT ندارد.

 

2-2- کاهش میزان پیش پرداخت اولیه درخصوص آرای بدون ارائه دلایل:

میزان پیش پرداخت اولیه برای آرای بدون ارائه دلایل از 7 هزار یورو به 6 هزار یورو کاهش می یابد( ماده 9،3،1 بخش دوم). با این حال امکان دریافت هزینه اضافی در جریان دادرسی باقی خواهد ماند که معمولا این امر ضرورتی ندارد.

این امر موجب کاهش بار مالی برای هر دو طرف پرونده است، اما برای طرفی که طرف مقابلش سهم خود را از هزینه ها پرداخت ننموده حایز اهمیت ویژه ای خواهد بود.


3-2- اعلام پیش پرداخت اولیه جدید در خصوص آرای متضمن دلایل:

همانطور که در بخش اول توضیح داده شد، در صورتی که میزان اختلاف بیش از 50 هزار یورو و کمتر از 100 هزار یورو باشد، آرا همراه با دلایل صادر می شود. با این حال با توجه به اینکه مبلغ مورد اختلاف نسبتا کم است، میزان پیش پرداخت 9 هزار یورویی برای این موارد معین شده است. ( بر اساس ماده 1 ،3 ،9 ، بخش سوم ). همچنین این امکان وجود دارد که مبالغ اضافی بابت پیش پرداخت در جریان رسیدگی دریافت گردد، اما در اغلب موارد نیازی نیست.


3- معرفی صندوق اعتبارات BAT (ماده 18)

صندوق تازه تاسیس BAT در دو مورد هزینه های داوری را پرداخت می کند:

اول، بخشی از هزینه های داوری در خصوص پرونده هایی که بنا بر تصمیم رئیس، آرای آنها همراه با دلایل صادر می شود (مراجعه کنید به شماره 1 در همین یادداشت). در حال حاضر این مبلغ توسط رئیس دیوان به میزان 3 هزار یورو تعیین شده است.

دوم، در مواردی که یک پرونده پیش از پرداخت هر گونه پیش پرداختی از جانب طرفین پایان پذیرد، صندوق، حق الزحمه ، مخارج و سایر هزینه های داوران و رئیس BAT را پرداخت می کند. این صندوق از طریق مبلغ و سهم ثابتی که در جریان هر پرونده و داوری به عنوان بخشی از هزینه ها به دیوان پرداخت می شود ، تامین اعتبار می شود. در حال حاضر ، رئیس BAT این مبلغ را سیصد یورو تعیین کرده است.


4- افزایش کارآیی دادرسی

در نسخه جدید مقررات، اصلاحات کوچکتری نیز با هدف افزایش راندمان و کارآیی BAT انجام گرفته است. به طور خاص می توان به این مورد اشاره کرد که اکنون طبق مقررات ارائه درخواست ها (و سایر مکاتبات) فقط از طریق ایمیل صورت می پذیرد، مگر این که این امر از نظر فنی غیر قابل تحقق باشد (مواد 6،1 و 6،2).

همچنین خواهان ها باید در درخواست های خود جمع مبالغی را که تحت عنوان سود یا خسارت تاخیر در پرداخت تا پیش از تشکیل پرونده از طرف دیگر خواستارند، مشخص کنند (ماده 9،1).

علاوه بر این، مقررات جدید BAT قاعده ای مصرح در خصوص ادغام یا عدم ادغام پرونده ها مشخص کرده است که این قاعده دستور العمل هایی را ارائه می دهد که بر اساس آن رئیس یا داوران در خصوص ادغام یا عدم ادغام پرونده ها تصمیم گیری می نمایند (ماده 11،3).

علاوه بر این، در خواست تمدید مهلت، اصولا باید قبل از آخرین روز مهلت ثبت شود و همچنین متضمن دلایل ارائه چنین در خواستی باشد (ماده 7،2).

در زمینه افزایش کارآیی، دیوان به کاربران خود یادآور می شود که درخواست های ارسالی باید به شکل PDF ، کاملا خوانا و حاوی لیست ضمائم باشد. ضمائم باید در یک فایل PDF واحد (که به طور واضح شماره گذاری شده است/ علامتگذاری شده است ) یا به صورت فایل هایPDF جداگانه (که نام فایل نشانگر شماره ضمیمه است) ارسال گردد. همچنین ایمیل های ارسالی به دبیرخانه دیوان نباید از 10 مگابایت بیشتر باشد.