بررسی مجازات رایج فیفا برای باشگاه‌های خاطی: ممنوعیت ثبت بازیکنان جدید

16 آبان 1402
بررسی مجازات رایج فیفا برای باشگاه‌های خاطی: ممنوعیت ثبت بازیکنان جدید

بررسی مجازات رایج فیفا برای باشگاه‌های خاطی: ممنوعیت ثبت بازیکنان جدید

 

ممنوعیت ثبت بازیکنان جدید، چه در سطح ملی و چه بین‌المللی، یکی از اقدامات انضباطی است که ممکن است توسط نهادهای قضایی فیفا یا دیوان فوتبال اعمال شود.

با توجه به افزایش صدور ممنوعیت‌های ثبت در سال‌های اخیر، فیفا در بخش‌نامه شماره 1843، سعی بر شفاف‌سازی بیشتر در خصوص این نوع مجازات داشته است. با توجه به محتویات این بخش‌نامه، در ادامه نگاه دقیق‌تری بر این مجازات خواهیم داشت.


صلاحیت برای اعمال ممنوعیت ثبت


- دیوان فوتبال


ممنوعیت ثبت یکی از مجازات‌های بالقوه‌ای است که دیوان فوتبال می‌تواند بر اساس مقررات وضعیت و نقل و انتقال بازیکنان و همچنین مقررات FIFA Clearing house، در صورت لزوم، اعمال کند.

به‌ طور خاص، این ممنوعیت ممکن است به دلیل بدهی‌های معوق (ماده 12 مکرر مقررات نقل و انتقال و وضعیت بازیکنان فیفا)، فسخ قرارداد بدون دلیل موجه (ماده 17 مقررات نقل و انتقال و وضعیت بازیکنان فیفا)، فسخ یک‌جانبه قرارداد به دلیل بارداری بازیکن (ماده 18quarter بند 3 مقررات نقل و انتقال و وضعیت بازیکنان فیفا)، یا عدم پرداخت مبالغ مربوطه در مهلت مقرر (ماده 24 مقررات نقل و انتقال و وضعیت بازیکنان فیفا و بند 2 ماده 8 ضمیمه دوم مقررات) اعمال شود.

 

- کمیته انضباطی


طبق ماده 6 بند 3 کد انضباطی فیفا، کمیته انضباطی فیفا می‌تواند "ممنوعیت ثبت‌ بازیکنان جدید" را تنها بر اشخاص حقوقی یعنی باشگاه‌ها اعمال کند.

بسیاری از تصمیماتی که این ممنوعیت در مورد آنها اعمال می‌شود، از ماده 21 کد انضباطی فیفا (مربوط به عدم تبعیت از تصمیمات صادر شده) ناشی می‌شود، که در آن به طور خاص ذکر شده است که "در مورد باشگاه‌ها، (...) ممنوعیت ثبت‌نام بازیکنان جدید صادر خواهد شد (...)"

با این حال، این ممنوعیت محدود به نقض همین ماده نیست و می‌تواند به عنوان عواقب هرگونه نقض مقررات فیفا بر یک باشگاه اعمال شود. به طور کلی، ممنوعیت ثبت‌، مجازاتی است که بیشترین اعمال آن مربوط به تخلفات مرتبط با انتقالات بین‌المللی افراد زیر سن قانونی است.


محدودیت


ممنوعیت ثبت بازیکنان جدید


یک باشگاه تحت ممنوعیت ثبت، از ثبت هرگونه بازیکن جدید، چه در سطح ملی و چه بین‌المللی، چه به عنوان آماتور و چه حرفه‌ای، برای کل مدت این تصمیم ممنوع خواهد بود.

به عبارت دیگر، باشگاه تنها در چنین حالاتی قادر به ثبت بازیکنان جدید خواهد بود: 1- پس از گذراندن کامل مدت ممنوعیت (در صورتی که ممنوعیت برای دوره زمانی مشخصی اعمال شده باشد) 2- پس از لغو ممنوعیت توسط اداره مربوطه در فیفا (در صورتی که ممنوعیت تا انجام اقدام خاصی اعمال شده باشد.)

همسو با موارد فوق، و برای مدت ممنوعیت، باشگاه نمی‌تواند از استثناهای مندرج در ماده 6 بند 3 مقررات وضعیت و انتقال بازیکنان به منظور ثبت زودهنگام بازیکنان استفاده کند.


قلمرو ممنوعیت


همانطور که قبلاً ذکر شد، ممنوعیت ثبت شامل ثبت‌های ملی و بین‌المللی می‌شود. به عبارت دیگر، ثبت‌های ناشی از انتقال داخلی یا بین‌المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ممنوعیت در سطح بین‌المللی توسط خود فیفا در سیستم مطابقت انتقال TMS برای تمام باشگاه‌های موجود در این سیستم اعمال می‌شود. اما فدراسیون مربوطه مسئول اطمینان از اجرای صحیح ممنوعیت در سطح ملی در سیستم ثبت ملی خود و در سطح بین‌المللی برای باشگاه‌هایی که در TMS نیستند، می‌باشد.

بنابراین فدراسیون‌های عضو در نهایت مسئول اطمینان از عدم ثبت هیچ بازیکنی برای یک باشگاه برای کل مدت ممنوعیت، بدون توجه به اینکه ثبت ناشی از انتقال داخلی یا بین‌المللی باشد، می‌باشند. هرگونه عدم رعایت این الزامات توسط یک فدراسیون می‌تواند منجر به مجازات‌های احتمالی توسط کمیته انضباطی فیفا شود.

فدراسیون‌های عضو موظف هستند مدارکی را مبنی بر اجرای صحیح این اقدام به اداره‌ی مربوطه در فیفا ارائه کنند. به عبارت دیگر، فدراسیون‌های عضو در نهایت مسئولیت دارند که مطمئن شوند هیچ بازیکنی برای باشگاهی که تحت ممنوعیت است، ثبت نشده باشد، فارغ از اینکه ثبت مربوط به انتقال داخلی یا بین‌المللی باشد.

هرگونه عدم رعایت این الزامات از سوی یک فدراسیون می‌تواند منجر به مجازات‌های احتمالی از سوی کمیته انضباطی فیفا شود.


اجرای ممنوعیت


ممنوعیت ثبت به طور خودکار اجرا و از تاریخ ابلاغ بلافاصله لازم‌الاجرا می‌شود. این ممنوعیت شامل تمام ثبت‌هایی می‌شود که تا زمان ابلاغ هنوز نهایی نشده‌اند.


بازیکنان مشمول


مگر آنکه در تصمیم مربوط به اعمال مجازات طوری دیگر ذکر شده باشد، به طور کلی، ممنوعیت ثبت شامل جنسیت (مرد یا زن) و رشته (فوتبال ۱۱ نفره، فوتسال یا فوتبال ساحلی) مرتبط با طرف/اطرافی می‌شود که باعث چنین تصمیمی شده‌اند، بدون توجه به وضعیت آنها (آماتور یا حرفه‌ای).

به عنوان مثال، یک باشگاه که به دلیل عدم پرداخت حقوق یک بازیکن مرد علی‌رغم دستور یک نهاد، کمیته یا بخش فیفا یا CAS تحت ممنوعیت ثبت قرار گرفته است، از ثبت بازیکنان مرد در فوتبال ۱۱ نفره، چه آماتور و چه حرفه‌ای، ممنوع خواهد بود. به عبارت دیگر، در چنین سناریویی ممنوعیت شامل بازیکنان زن، فوتسال یا فوتبال ساحلی نمی‌شود.


تیم‌های جوانان


به منظور جلوگیری از اختلال در رشد بازیکنان جوان، مگر آنکه در تصمیم مربوطه ذکر شده باشد، از تاریخ صدور بخشنامه 1843، یک باشگاه تحت ممنوعیت ثبت می‌تواند بازیکنان را برای تیم‌های جوانان خود ثبت کند، البته این امکان محدود به بازیکنان زیر 15 سال است. بازیکنانی که در دوران ممنوعیت با تیم جوانان ثبت می‌کنند نمی‌توانند تا پایان دوره ممنوعیت برای تیم اصلی یا دیگر تیم‌های حرفه‌ای باشگاه بازی کنند. در صورت تخلف، بازیکن/بازیکنان مربوطه غیرواجد شرایط اعلام می‌شوند و هر بازی‌ای که در آن بازی کرده‌اند سه بر صفر اعلام می‌گردد.


امضای قراردادها


اعمال ممنوعیت ثبت علیه باشگاه باعث نمی‌شود که باشگاه نتواند با بازیکنان (جدید) قرارداد امضا کند. تنها ثبت بازیکنان طبق ماده 5 مقررات وضعیت و انتقال بازیکنان و در نتیجه مشارکت آنها در مسابقات رسمی و/یا دوستانه تحت تأثیر این مجازات قرار می‌گیرد.


استثناها


علی‌رغم موارد فوق و مطابق ماده 25 بند 3 مقررات وضعیت و انتقال بازیکنان، اقدامات زیر مغایر با ممنوعیت ثبت نیست:

الف) بازگشت یک بازیکن حرفه‌ای از انتقال قرضی صرفاً در صورت پایان مدت قرارداد قرضی به صورت طبیعی.

ب) تمدید مدت قرض یک بازیکن حرفه‌ای فراتر از پایان طبیعی مدت قرارداد قرضی.

ج) استخدام قطعی بازیکنی که قبل از اعمال ممنوعیت ثبت به صورت موقت در باشگاه ثبت شده بود.

د) ثبت یک بازیکن به عنوان بازیکن حرفه‌ای که قبل از اعمال ممنوعیت به عنوان آماتور در باشگاه ثبت شده بود.