آزادسازی بازیکنان برای حضور در تیم‌های ملی و مقررات فیفا

11 دی 1402
آزادسازی بازیکنان برای حضور در تیم‌های ملی و مقررات فیفا

آزادسازی بازیکنان برای حضور در تیم‌های ملی و مقررات فیفا

سوال

در صفحه‌ی اینستاگرام اسپولگ، سوالی مطرح کردیم که عبارت ذیل صحیح است یا خیر.

"طبق مقررات فیفا، باشگاه‌ها ملزم هستند بازیکنی را که به تیم ملی دعوت شده است، برای حضور در تیم ملی آزاد کنند. اما بازیکن و باشگاه میتوانند بین خود، برخلاف این الزام توافق کنند."

پاسخ

جواب‌ها تقریباً برابر بود و نیمی این عبارت را صحیح دانستند و نیمی غلط. اما پاسخ درست چیست؟ عبارت بالا غلط است. خلاصه‌ی پاسخ این است که طبق مقررات فیفا، بازیکن و باشگاه نمیتوانند چنین توافقی داشته باشند و این توافق از نظر فیفا معتبر نخواهد بود.

در خصوص آزادسازی بازیکنان برای حضور در تیم‌های ملی، فیفا حقوق و تکالیف بازیکنان، باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها را ضمیمه ۱ مقررات نقل و انتقال وضعیت بازیکنان مشخص نموده است. در ماده ۱ این ضمیمه عنوان شده است که:

باشگاه‌ها ملزم هستند بازیکنی را که به تیم ملی دعوت شده است، برای حضور در تیم ملی آزاد کنند. هرگونه توافقی برخلاف این بین بازیکن و باشگاه، معتبر نخواهد بود.

فیفا ضمانت اجراهای متعددی برای تبعیت از این الزام در نظر گرفته است. برای مثال، در ماده ۵ همین ضمیمه، گفته شده است که بازیکنی که توسط تیم ملی کشورش فراخوانده شده، جز حالتی که با آن فدراسیون به توافق برسد، برای آن دوره‌ای که برای حضور در تیم ملی آزاد شده و یا باید آزاد میشده، به همراه ۵ روز اضافه‌تر، حق شرکت در مسابقات باشگاهش را ندارد. همچنین، در ماده ۶ عنوان شده که تخطی از هرکدام از این مقررات قابل مجازات توسط کمیته انضباطی فیفا است.

حقوق و تکالیف بازیکن و باشگاه

البته مشخص است که فیفا برای باشگاه‌ها هم حقوقی در نظر گرفته است. برای مثال، آزادسازی بازیکن برای حضور در تورنمت معتبر از نظر فیفا، نباید دیرتر از صبح دوشنبه‌ی هفته‌ی قبل از شروع مسابقات مربوطه انجام شود. همچنین، برای فراخواندن بازیکن، فدراسیون دعوت کننده باید حداقل ۱۵ روز پیش از شروع آن مسابقات، به صورت کتبی بازیکن و باشگاهش را مطلع کند و باشگاه باید ظرف ۶ روز این درخواست را تایید کند.

دخالت فیفا در صورت بروز اختلاف

در صورت وجود اختلاف در خصوص آزادسازی بازیکن، این امکان پیش‌بینی شده است که فیفا مداخله کند. اما برای این مداخله، دو شرط در نظر گرفته شده است:

۱/ از فدراسیونی که بازیکن در آن به ثبت رسیده، پیشتر درخواست مداخله شده و نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

۲/ این موضوع حداقل ۵ روز پیش از روز مسابقه‌ای که به بازیکن در آن نیاز است، در فیفا ثبت شده باشد.