ابزار جدید فیفا: فهرست آنلاین باشگا‌ه‌های محروم از ثبت قرارداد بازیکن جدید

24 دی 1402
ابزار جدید فیفا: فهرست آنلاین باشگا‌ه‌های محروم از ثبت قرارداد بازیکن جدید

در روز ۲۱ دی ماه ۱۴۰۲ فیفا اعلام کرد: به منظور ادامه تلاش‌های خود برای ارتقای شفافیت در رابطه با فعالیت‌های نهادهای قضایی فیفا، ابزار دیجیتالی راه اندازی کرده است که فهرستی از باشگاه‌های تحت ممنوعیت ثبت را به صورت آنلاین ارائه می‌کند.


هدف اصلی این ابزار جدید فراهم کردن شرایطی برای ذینفعان، از جمله بازیکنان، باشگاه‌ها و همچنین عموم مردم، از تمامی باشگاه‌هایی است که در حال حاضر از ثبت بازیکنان جدید منع شده‌اند.


اما پس از انتشار این ابزار جدید فیفا، در مورد نحوه عملکرد آن و این که باشگاه‌ها با پنجره‌ی نقل و انتقالاتی بسته، در چه صورت پنجره‌شان باز خواهد شد، ابهاماتی به وجود آمد. در ادامه، توضیحاتی در این خصوص ارائه می‌شود.


شفاف‌سازی در مورد اطلاع رسانی ابزار جدید فیفا در خصوص پنجره‌های نقل و انتقالاتی بسته


(توضیحاتی که در ادامه خواهد آمد، در قالب یک ویدیو در کانال تلگرام اسپولگ قرار گرفته است.)


 کدام پنجره‌ها پس از پرداخت مبلغ محکومیت، باز خواهند شد؟


 پس از شروع کار ابزار اطلاع رسانی جدید فیفا در مورد اعلام عمومی و آنلاین وضعیت پنجره‌های نقل و انتقالاتی بسته، برای برخی ابهام ایجاد شده است که چرا مقابل نام برخی از باشگاه‌ها Until lifted یا به عبارتی "تا برداشته شود" قرار گرفته و مقابل برخی دیگر باشگاه‌ها عبارت "۳" به مفهوم سه پنجره نقل و انتقالاتی قرار گرفته است.


 برخی این برداشت را داشتند که "پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه‌هایی که مقابل نامشان عبارت ۳ پنجره قرار گرفته، حتی با پرداخت مبلغ باز نخواهد شد و در هر حال به مدت ۳ پنجره، آن باشگاه، حتی در صورت پرداخت بدهی، از ثبت بازیکنان، محروم باقی خواهد ماند."


پاسخ کوتاه این است که این برداشت درست نیست. 


مطابق مقررات فیفا، در دوحالت پس از پرداخت بدهی، محرومیت از ثبت قرارداد بازیکن جدید رفع خواهد شد اما فقط در یک حالت، محرومیت از ثبت قرارداد بازیکن جدید حتی پس از پرداخت مبلغ غرامت، رفع نخواهد شد و به صورت کامل اجرایی می‌شود. 


دو حالتی که پس از پرداخت، محرومیت رفع می شود:


1/ مربوط به پرونده های مالی است که در این گونه پرونده ها، یکی از دو اتاق وضعیت بازیکنان (PSC) و یا اتاق حل و فصل اختلافات (DRC) ، صالح به رسیدگی هستند. مطابق بند A از پاراگراف 2 ماده 24 مقررات نقل و انتقال و وضعیت بازیکنان فیفا (RSTP) در صورت محکومیت باشگاه به پرداخت مبلغی به طرف دیگر و عدم پرداخت به موقع آن مبلغ، باشگاه علاوه بر محکومیت به پرداخت مبلغ به طرف مقابل، به ممنوعیت از ثبت قرارداد بازیکن جدید اعم از داخلی و بین المللی به مدت 3 پنجره نقل و انتقالاتی، محکوم خواهد شد.

در این حالت، در صورت پرداخت مبلغ محکومیت، محرومیت از ثبت قرارداد بازیکن جدید، برداشته خواهد شد. 


2/ حالت دوم مربوط به پرونده های مالی است که به قطعیت رسیده و مبلغ محکومیت پرداخت نشده است و در نتیجه به استناد ماده 21 مقررات انضباطی فیفا، موضوع به کمیته انضباطی فیفا ارجاع شده است. در این صورت در ابتدا کمیته انضباطی فیفا علاوه بر جریمه نقدی، مهلت 30 روزه ای به باشگاه مربوطه اعطا میکند و در صورت عدم اجرای رای بعد این مهلت 30 روزه، باشگاه علاوه بر محکومیت به پرداخت تا 18 درصد خسارت بر اساس مبلغ محکومیت در آن پرونده، به محرومیت از ثبت قرارداد بازیکن جدید اعم از داخلی و بین المللی به مدت 3 پنجره نقل و انتقالاتی مواجه خواهد شد. همچنین ممکن است در مراحل بعدی، علاوه بر ممنوعیت ثبت نام بازیکنان جدید، آن باشگاه به کسر امتیاز یا سقوط به دسته پایین‌تر نیز محکوم گردد. 

در این حالت نیز در صورت پرداخت مبلغ محکومیت، محرومیت از ثبت قرارداد بازیکنان جدید برداشته خواهد شد.


علاوه بر موارد فوق، حالتی نیز وجود دارد که حتی در صورت پرداخت مبلغ غرامت، محرومیت از ثبت قرارداد بازیکن جدید قابل برداشته شدن نخواهد بود.


این موضوع مربوط به پرونده هایی است که به جهت فسخ غیر موجه قرارداد توسط یک بازیکن و انعقاد قرارداد با باشگاه جدید مطرح شده است که دراین گونه پرونده ها، اتاق حل و فصل اختلافات (DRC) صالح به رسیدگی است. مطابق بند 4 ماده 17 مقررات نقل و انتقال و وضعیت بازیکنان فیفا (RSTP) چنانچه باشگاهی بازیکنی را به فسخ قرارداد خود با باشگاه سابق وی تحریک کرده باشد، آن باشگاه علاوه بر پرداخت غرامت، به محرومیت از ثبت بازیکن جدید به مدت 2 پنجره متوالی نقل و انتقالاتی اعم از داخلی و بین المللی محکوم خواهد شد. 


در این صورت، حتی بعد از پرداخت مبلغ غرامت، محرومیت از ثبت قرارداد بازیکنان جدید رفع نخواهد شد و تا پایان ادامه پیدا می کند.


نتیجتاً چنانچه رای توسط یکی اتاق‌های حل اختلاف یا وضعیت بازیکنان یا کمیته انضباطی فیفا صادر شده باشد، و موضوع آن پرونده، مربوط به موضوع تحریک بازیکن توسط باشگاه جدید وی نباشد، چه مقابل نام آن باشگاه ممنوعیت از ۳ پنجره نقل و انتقالاتی و چه عبارت Until lifted قرارگرفته باشد، (که این تفاوت ناشی از تفاوت مرجع صادر کننده رای میتواند باشد) پس از پرداخت مبلغ، پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه مربوطه باز خواهد شد.