سری یادداشت‌‌های قراردادهای بازیکنان فوتبال- قسمت سوم: جزئیات قرارداد انتقال

26 مهر 1398
سری یادداشت‌‌های قراردادهای بازیکنان فوتبال- قسمت سوم: جزئیات قرارداد انتقال

قرارداد نقل و انتقال بازیکن زمانی شکل می‌گیرد که دو باشگاه خریدار و فروشنده به توافق برسند. این توافق معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

- هزینه انتقال (transfer fee) که احتمالا در چند مرحله پرداخت می‌شود؛

 - یک بند فروش (sell-on clause) در صورتی که بازیکن در آینده به باشگاه دیگری منتقل شود؛

- هرگونه وجوه و مبالغ اضافی (add-on compensation). این مبالغ تنها در صورتی که باشگاه خریدار مثلا به سطوح بالاتر راه یابد یا سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کند، قابل پرداخت خواهند بود.

معمولا، هزینه انتقال طی چند مرحله به باشگاه فروشنده پرداخت می‌شود؛ مثلا ۵۰ درصدِ کل مبلغ در زمان انعقاد قرارداد، ۲۵ درصدِ آن در اولین سالگرد تاریخ انعقاد قرارداد و ۲۵ درصدِ باقی‌مانده در دومین سالگرد.

وجود یک بند فروش در قرارداد انتقال بازیکن، این اجازه را به باشگاه فروشنده می‌دهد که از قراردادهای انتقالِ آن بازیکن در آینده نیز سهمی داشته باشد. با وجود چنین بندی، باشگاه‌های کوچک‌تر می‌توانند از شکوفایی استعدادهایی که در این تیم‌ها آموزش دیده و در سال‌های بعد به بازیکنان بزرگی تبدیل شده‌اند سود ببرند و با سود حاصل‌شده، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام داده و به سطوح بالاتر راه یابند. مبلغی که در آینده نصیب باشگاه فروشنده خواهد‌‌ شد، بستگی به رقمی دارد که به عنوان درصد در بند فروش ذکر می‌شود. این رقم با توجه به پیش‌بینی مربیان از موفقیت‌های آتی بازیکن، متفاوت است. حتی ممکن است باشگاه خریدار برای سود بیشتر در کوتاه‌مدت، مبلغ کمتر در هزینه انتقال را با درصد بالاتر در بند فروش جبران کند (که در صورت تبدیل بازیکن به یک ستاره موجب پشیمانی باشگاه خواهد‌‌ شد).

همان طور که در آغاز توضیح داده شد، ممکن است مبالغی به هزینه انتقال اولیه افزوده شوند. مثلا ممکن است باشگاه خریداری که به لیگ برتر راه پیدا کرده، بندی را در قرارداد خرید بازیکن آورده باشد که طبق آن -به خاطر راه‌یابی به سطح بالاتر- ملزم به پرداخت مبلغی علاوه بر هزینه‌ی اولیه به باشگاه فروشنده گردد.

در تابستان ۲۰۱۷، باشگاه بارسلونا برای خرید فیلیپه کوتینیو مبلغ ۱۱۸ میلیون یورو را پیشنهاد کرد که طبق آنچه عنوان شد از این میزان تنها ۸۲ میلیون یورو تضمین‌شده و به طور قطعی به باشگاه فروشنده قابل‌پرداخت بود که می‌بایست طیِ چهار مرحله پرداخت می‌شد؛ ۳۶ میلیونِ باقی‌مانده مشروط به این بود که برای مثال بارسلونا قهرمان لیگ قهرمانان اروپا یا خودِ بازیکن برنده توپ طلا شود. بدین ترتیب، یک هزینه انتقالِ ۱۱۸ میلیون یورویی به این معنا بود که مبلغ اولیه‌ای که بارسلونا می‌پرداخت تنها ۲۰.۵ میلیون یورو بود. زمانی که نهایتا انتقال کوتینیو طبق گزارشات با ۱۴۶ میلیون یورو اتفاق افتاد، نامشخص بود که چه مقدار از این مبلغ از طرف بارسلونا تضمین‌شده بود و چه مقدارِ آن مشروط بود و به عنوان مبالغ اضافی فقط در صورت وجود شرایط قابلیت پرداخت داشت.

- برگرفته از کتاب Done Deal




*** تمامی حقوق مربوط به این مطلب متعلق به گروه حقوق ورزش اسپولگ است. استفاده از تمام یا بخشی از این مطلب، تنها در صورت ذکر کامل نام نویسنده و گروه حقوق ورزش اسپولگ مجاز است.