بررسی پرونده انضباطی اخلاقی مارک اورمارس، مدیر باشگاه آژاکس

18 فروردین 1403
بررسی پرونده انضباطی اخلاقی مارک اورمارس، مدیر باشگاه آژاکس

مقدمه

پرونده انضباطی علیه مارک اورمارس (Marc Overmars)، مدیر ورزشی سابق باشگاه آژاکس آمستردام، نمونه ای جالب و آموزنده برای علاقه مندان و دانشجویان حقوق ورزشی و وکلای فعال در این حوزه است. این پرونده که منجر به صدور رای انضباطی از سوی موسسه حقوق ورزش هلند (Dutch Instituut Sportrechtspraak ) که به طور خلاصه ISR نامیده می شود و متعاقبا کمیته انضباطی فدراسیون بین المللی فوتبال (FIFA Disciplinary Committee) شد، دربردارنده نکات مهمی در خصوص مقابله با تخلفات اخلاقی و آزار و اذیت جنسی در فوتبال و نحوه اعمال مقررات انضباطی فیفا است.

لازم به ذکر است که در هلند، موسسه ISR نقش کمیته انضباطی را برای اکثر فدراسیون های ورزشی هلند، ایفا می کند.

آشنایی با جزییات این پرونده و رویکرد نهادهای انضباطی در رسیدگی به آن، برای حقوقدانان ورزشی از جهات متعدد حائز اهمیت است. در وهله نخست، این پرونده بر لزوم برخورد جدی و قاطع با تخلفات اخلاقی به ویژه آزار و اذیت جنسی در محیط ورزش و فوتبال تاکید دارد. حمایت از قربانیان و پیشگیری از تکرار چنین رفتارهایی، مستلزم آن است که مراجع انضباطی ورزشی با اعمال مجازات های متناسب و بازدارنده، پیام روشنی را به جامعه ورزش ارسال نمایند. از این حیث، محرومیت قابل توجه آقای اورمارس از انجام هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال به مدت دو سال (که یک سال از آن به صورت تعلیقی است)، موید عزم راسخ مراجع انضباطی در مقابله با این قبیل تخلفات و ارسال پیامی بازدارنده به بدنه فوتبال است.

ثانیا، این پرونده بر اهمیت و جایگاه مقررات انضباطی فیفا در نظام حقوقی ورزش و به خصوص فوتبال صحه می گذارد. وکلا و حقوقدانان ورزشی برای دفاع موثر از منافع موکلین خود و ارائه مشاوره های حقوقی دقیق، ناگزیر از مطالعه و تسلط بر مفاد این مقررات و نحوه اعمال آن توسط کمیته های انضباطی فیفا هستند.

در پرونده حاضر، استناد فدراسیون فوتبال هلند به ماده 70 مقررات انضباطی فیفا (Article 70 of FIFA Disciplinary Code) و درخواست تسری جهانی مجازات (Extending sanctions to have worldwide effect)، و نیز استدلالهای کمیته انضباطی فیفا در خصوص احراز شرایط مقرر در این ماده جهت موافقت با درخواست مذکور، گویای اهمیت این مقررات در تعیین سرنوشت نهایی پرونده های انضباطی است. بنابراین، برای حقوقدانان و وکلای ورزشی، آشنایی با جزییات مقررات انضباطی فیفا و مصادیق عملی اعمال آن، بسیار ضروری و راهگشا خواهد بود.

افزون بر این، پرونده آقای اورمارس از منظر نحوه تعامل نهادهای انضباطی ملی و فراملی (فیفا) نیز آموزنده است. فدراسیون های ملی فوتبال به عنوان رکن اصلی نظام فوتبال در هر کشور، نقش مهمی در تعقیب و رسیدگی به تخلفات انضباطی ایفا می کنند. با وجود این، در مواردی همچون پرونده فعلی که شدت و اهمیت تخلف ارتکابی ایجاب می کند، امکان استفاده از ظرفیت مقررات فیفا جهت تسری مجازات در سطح جهانی وجود دارد. این مهم، ضمن افزایش بازدارندگی مجازات انضباطی، تضمین می کند که فرد خاطی به صرف خروج از یک حوزه قضایی یا قلمرو فدراسیون ملی، نتواند از پیامدهای رفتار خود فرار کند و همچنان تحت شمول مجازات باقی خواهد ماند. تحلیل این وجه از پرونده نیز برای حقوقدانان ورزشی مفید و ضروری است.

در مجموع، مطالعه دقیق پرونده انضباطی مارک اورمارس با محوریت مقررات انضباطی فیفا، دریچه ای را به روی دانشجویان حقوق ورزشی و وکلای این حوزه می گشاید تا با مهمترین جنبه های حقوقی و عملی مبارزه با تخلفات انضباطی در فوتبال آشنا شوند. در ادامه این نوشتار، با تمرکز بر مفاد رای کمیته انضباطی فیفا و نیز ماده 70 مقررات انضباطی این نهاد، به تشریح جزییات پرونده و واکاوی ابعاد حقوقی آن خواهیم پرداخت.


حقایق پرونده

بر اساس رأی صادره از سوی کمیته انضباطی مؤسسه حقوق ورزش هلند (ISR Disciplinary Committee) در تاریخ 16 نوامبر 2023، مارک اورمارس به دلیل ارسال پیام‌ها و تصاویر با ماهیت جنسی برای برخی از کارکنان باشگاه آژاکس آمستردام، مرتکب نقض ماده 6 بند 10 مقررات این نهاد (Article 6, paragraph 10 of the Regulation) مبنی بر منع هرگونه ارتباط جنسی از طریق وسایل ارتباط جمعی شده است. به موجب این رأی، مجازات محرومیت دو ساله آقای اورمارس از تصدی هرگونه سمت در فدراسیون فوتبال هلند یا سازمان های وابسته (Association or affiliated organisations) اعمال شد که یک سال آن به مدت دو سال به صورت تعلیقی (suspended) بود. به عبارت دیگر، یک سال از محرومیت مذکور به صورت قطعی و یک سال دیگر مشروط به عدم ارتکاب تخلف مشابه ظرف دو سال آتی اجرا می شد.

مؤسسه حقوق ورزش هلند در متن رأی خود تصریح کرد که اگرچه آقای اورمارس منکر ارتکاب هرگونه تخلف بوده، اما مدارک و مستندات ارائه شده از سوی شاکیان به میزان کافی گویای صحت ادعاهای مطروحه علیه نامبرده است. از این رو، کمیته مذکور با احراز وقوع تخلف انتسابی، مبادرت به صدور رأی محکومیت و اعمال مجازات محرومیت موقت نمود.

با توجه به ماهیت و شدت تخلف ارتکابی، فدراسیون فوتبال هلند (KNVB) در تاریخ 24 نوامبر 2023 و از طریق سامانه FIFA Legal Portal، درخواست تسری جهانی رأی انضباطی صادره علیه آقای اورمارس را به کمیته انضباطی فیفا ارائه نمود. در این درخواست که متضمن نسخه ای از رأی مذکور به همراه ترجمه انگلیسی آن بود، فدراسیون فوتبال هلند خاطرنشان ساخت که پرونده حاضر ناظر به ارسال پیامها و تصاویر جنسی توسط آقای اورمارس برای ورزشکاران و کارکنان باشگاه آژاکس بوده و کمیته انضباطی با احراز نقض مقررات مربوطه، مجازات محرومیت را برای نامبرده در نظر گرفته است.

در تاریخ 11 دسامبر 2023 و در پاسخ به استعلام دبیرخانه کمیته انضباطی فیفا، فدراسیون فوتبال هلند (KNVB) توضیحات تکمیلی را در خصوص جزییات و نحوه اجرای مجازات صادره ارائه نمود. مطابق با این توضیحات، مدت دو سال محرومیت اعمال شده علیه آقای اورمارس از تاریخ صدور رأی (16 نوامبر 2023) آغاز می گردد که شامل یک سال محرومیت قطعی (unconditional) و یک سال دیگر محرومیت تعلیقی (conditional) با دوره آزمایشی (probationary period) دو ساله است. در نتیجه، بخش قطعی محرومیت در تاریخ 16 نوامبر 2024 پایان خواهد یافت. همچنین فدراسیون هلند تأکید نمود که تا آن زمان، درخواست تجدیدنظری نسبت به رأی صادره واصل نشده بود.

در ادامه، فدراسیون هلند نسخه‌هایی از مکاتبات انجام شده با آقای اورمارس در ارتباط با ابلاغ رأی انضباطی و اطلاع‌رسانی در خصوص ارسال درخواست تسری جهانی مجازات به فیفا را در اختیار کمیته انضباطی این نهاد قرار داد. از جمله مکاتبات مذکور می‌توان به ایمیل مورخ 16 نوامبر 2023 برای ابلاغ رأی به وکیل آقای اورمارس، متن وکالتنامه نامبرده به وکیل خود، و ایمیل مورخ 23 نوامبر 2023 جهت اطلاع‌رسانی در مورد ارائه درخواست تسری جهانی مجازات به فیفا اشاره نمود.

بنابراین آنچه از مجموع حقایق و مستندات پرونده برمی‌آید، حاکی از آن است که آقای اورمارس به دلیل ارسال پیام‌ها و تصاویر جنسی برای کارکنان باشگاه آژاکس و پس از طی فرایند رسیدگی انضباطی در مؤسسه حقوق ورزش هلند، به دو سال محرومیت از فعالیت‌های فوتبالی محکوم شده است. متعاقباً، فدراسیون فوتبال هلند با ارسال درخواست به کمیته انضباطی فیفا، خواستار تسری جهانی این مجازات به استناد ماده 70 مقررات انضباطی فیفا (Article 70 of the FIFA Disciplinary Code) شده است تا از این طریق، آثار و پیامدهای رأی صادره در سطح بین‌المللی و فراتر از قلمرو این فدراسیون اعمال گردد.


درخواست فدراسیون فوتبال هلند برای تسری جهانی مجازات

فدراسیون فوتبال هلند (KNVB) در راستای درخواست خود از کمیته انضباطی فیفا جهت تسری جهانی مجازات اعمال شده علیه آقای اورمارس، به ماده 70 مقررات انضباطی فیفا (Article 70 of the FIFA Disciplinary Code) استناد نمود.

وفق ماده مذکور، در موارد تخلفات انضباطی شدید (serious infringements) نظیر تبعیض (discrimination)، دستکاری نتایج مسابقات (manipulation)، سوء رفتار با مقامات مسابقه (misconduct against match officials)، جعل و تزویر (forgery and falsification) و همچنین آزار و اذیت جنسی (sexual abuse or harassment)، فدراسیون های ملی و کنفدراسیون های فوتبال می توانند از کمیته انضباطی فیفا درخواست نمایند تا مجازات های صادره از سوی آنها را در سطح جهانی تسری دهد.

در درخواست ارسالی، فدراسیون فوتبال هلند با تشریح ماهیت تخلف ارتکابی که ناظر به ارسال پیامها و تصاویر غیراخلاقی و جنسی توسط یک مقام ارشد باشگاهی به کارکنان و بازیکنان بوده، بر لزوم مقابله جدی با این دست رفتارها در فوتبال تأکید نمود. این فدراسیون خاطرنشان ساخت که تسری جهانی مجازات صادره علیه آقای اورمارس، افزون بر ایجاد بازدارندگی مؤثر، این پیام را به جامعه فوتبال ارسال خواهد کرد که هیچ فردی نمی تواند و نباید با سوء استفاده از جایگاه و موقعیت خود، مرتکب چنین تخلفات شنیعی شود و اگر چنین کند، با مجازات های سختی در سطح ملی و بین المللی مواجه خواهد شد.

فدراسیون فوتبال هلند در ادامه به تشریح این نکته پرداخت که رأی صادره از سوی کمیته انضباطی مؤسسه حقوق ورزش هلند با رعایت تمامی تشریفات دادرسی و اصول دادخواهی عادلانه صادر شده و مستندات کافی برای اثبات وقوع تخلف انتسابی به آقای اورمارس وجود دارد. از این رو، موجبات و شرایط مقرر در ماده 70 مقررات انضباطی فیفا از جمله ابلاغ صحیح رأی، فراهم نمودن فرصت دفاع برای مشارالیه، انطباق رأی با مقررات فیفا و عدم مغایرت تسری جهانی مجازات با نظم عمومی و موازین رفتاری پذیرفته شده، به نحو کامل محقق گشته است.

با عنایت به ادله و استدلالهای ارائه شده از سوی فدراسیون فوتبال هلند و نیز با توجه به شدت و اهمیت تخلف ارتکابی، کمیته انضباطی فیفا با دقت و وسواس تمام به بررسی درخواست تسری جهانی مجازات آقای اورمارس پرداخت. در این راستا، کمیته انضباطی فیفا به موجب مواد 70 و متعاقب آن مقررات انتظامی این نهاد به ارزیابی شرایط و ملاحظات حاکم بر پذیرش یا رد این درخواست مبادرت نمود تا تصمیم نهایی خود در این خصوص را به نحوی اتخاذ کند که ضمن پاسداشت عدالت و انصاف، موجبات حفظ نظم حقوقی و اخلاقی در فوتبال را نیز فراهم سازد.

بخش مهمی از وظیفه کمیته انضباطی فیفا در بررسی این درخواست، احراز شرایط مقرر در ماده 70 مقررات انضباطی در پرونده حاضر بود تا از این طریق، زمینه برای اعمال تسری جهانی مجازات محرومیت آقای اورمارس مهیا گردد. دستیابی به این مهم، مستلزم آن بود که کمیته انضباطی فیفا ضمن مطالعه و بررسی دقیق مفاد رأی صادره از نهاد انضباطی هلند و مستندات مربوطه، نسبت به رعایت اصول دادرسی منصفانه در فرایند رسیدگی به پرونده اطمینان حاصل نماید. در عین حال، این کمیته وظیفه داشت موضوع انطباق رأی صادره با مقررات فیفا را نیز مورد ارزیابی قرار دهد تا از بروز تعارض و مغایرت احتمالی در این زمینه پیشگیری نماید.

نقطه مهم دیگری که در فرایند بررسی کمیته انضباطی فیفا باید مورد توجه قرار می گرفت، مسأله امکان یا امتناع ورود این نهاد به ماهیت تخلف ارتکابی بود. مطابق با اصول و رویه حاکم بر آیین دادرسی انضباطی فیفا، این کمیته نمی تواند و نباید در مقام بررسی درخواست تسری جهانی مجازات، وارد ارزیابی مجدد محتوای رأی صادره از مرجع انضباطی ملی و اظهارنظر راجع به احراز یا عدم احراز تخلف انتسابی شود. به عبارت دیگر، کمیته انضباطی فیفا صرفاً باید به احراز شرایط مندرج در ماده 70 مقررات انضباطی بسنده کند و از هرگونه ورود به ماهیت پرونده و مصادیق تخلف مورد ادعا خودداری نماید.

بنابراین، درخواست فدراسیون فوتبال هلند از کمیته انضباطی فیفا برای تسری جهانی مجازات آقای اورمارس با تمسک به ماده 70 مقررات انضباطی این نهاد، مقدمه ای بود بر آغاز فرایند بررسی پرونده در چارچوب موازین آیین دادرسی فیفا. کمیته انضباطی فیفا می بایست در اعمال صلاحیت خود بر این پرونده، شرایط و ملاحظات متعددی نظیر اهمیت و شدت تخلف، نحوه رعایت تشریفات دادرسی در مرحله رسیدگی ملی، انطباق رأی با مقررات فیفا و ضرورت پیشگیری از ورود به ماهیت را مورد توجه قرار می داد تا بستر لازم برای اتخاذ تصمیم نهایی و قابل دفاع در خصوص تسری جهانی مجازات فراهم آید.


بررسی پرونده توسط کمیته انضباطی فیفا

پس از وصول درخواست فدراسیون فوتبال هلند مبنی بر تسری جهانی مجازات اعمال شده علیه آقای اورمارس، کمیته انضباطی فیفا به موجب مقررات مربوطه به بررسی پرونده پرداخت. اهم موضوعات و مراحل این بررسی به شرح ذیل است:


الف- صلاحیت و قانون قابل اعمال:

کمیته انضباطی فیفا در وهله نخست به احراز صلاحیت خود برای رسیدگی به این پرونده پرداخت. بر اساس ماده 56 مقررات انضباطی فیفا (Article 56 of FIFA Disciplinary Code)، این کمیته صلاحیت رسیدگی به تمامی تخلفات انضباطی مندرج در مقررات فیفا را دارد که تحت صلاحیت سایر نهادهای این مؤسسه نباشد. افزون بر این، مواد 70 و متعاقب آن این مقررات، به صراحت به موضوع تسری جهانی مجازات های انضباطی اشاره نموده و آیین رسیدگی به این دست درخواست ها را مقرر کرده است. بنابراین، با توجه به درخواست فدراسیون هلند و ماهیت آن، تردیدی در خصوص صلاحیت کمیته انضباطی فیفا در این پرونده وجود نداشت.

همچنین این کمیته تأکید کرد که قوانین ماهوی و شکلی قابل اعمال در پرونده حاضر، مطابق ماده 5 مقررات انضباطی فیفا شامل مقررات، دستورالعمل ها و تصمیمات این نهاد و به صورت تکمیلی، قوانین سوئیس و سایر قوانینی است که کمیته مزبور مقتضی بداند.


ب- احراز شرایط ماده 70 مقررات انضباطی:

بخش کلیدی بررسی های کمیته انضباطی فیفا ناظر به ارزیابی شرایط و الزامات مندرج در ماده 70 مقررات انضباطی این نهاد جهت تسری جهانی مجازات ها بود. بر این اساس، کمیته می بایست احراز می نمود که شرایط پنجگانه مقرر در بند 5 ماده 70 به نحو کامل محقق شده باشد. این شرایط عبارتند از:


1- ابلاغ صحیح و مقتضی (properly) مجازات به شخص محکوم؛

2- فراهم نمودن فرصت دفاع برای وی (البته به استثنای موارد صدور دستور موقت)؛

3- ابلاغ مناسب (properly) رأی صادره به شخص مزبور؛

4- انطباق رأی با مقررات فیفا؛

5- عدم مغایرت تسری جهانی مجازات با نظم عمومی و موازین رفتاری پذیرفته شده.


کمیته انضباطی فیفا به موجب مستندات ابرازی از سوی فدراسیون هلند و مفاد رأی انضباطی صادره در آن کشور، وجود شرایط چهارگانه نخست را در پرونده آقای اورمارس به نحو کامل احراز نمود. مطابق با محتویات پرونده، رأی مزبور به درستی به آقای اورمارس ابلاغ شده و نامبرده فرصت دفاع در برابر اتهامات را در مراحل رسیدگی در اختیار داشته است. همچنین متن رأی صادره نیز از حیث انطباق با مقررات فیفا فاقد ایراد تشخیص داده شد.

اما در خصوص شرط پنجم یعنی عدم مغایرت تسری جهانی مجازات با نظم عمومی و موازین رفتاری، کمیته ملاحظات دقیق تری را مورد توجه قرار داد. در این راستا، کمیته با بررسی دقیق مفاد رأی و جهات صدور آن، به این نتیجه رسید که محتوای این رأی به هیچ وجه با اصول بنیادین حقوقی، موازین اخلاقی و نظم عمومی در تعارض نبوده و اتخاذ تصمیم در خصوص تسری جهانی مجازات نیز هیچگونه مغایرتی با این اصول و موازین در پی نخواهد داشت. به عبارت دیگر، نه تنها مفاد رأی انضباطی علیه آقای اورمارس با نظم عمومی و ارزش های اخلاقی حاکم بر جامعه فوتبال سازگار بود، بلکه تسری جهانی آن به مثابه اقدامی در جهت صیانت از این نظم و ارزش ها ارزیابی گردید.


پ- عدم ورود به ماهیت تخلف:

نکته حائز اهمیت دیگر در بررسی های کمیته انضباطی فیفا، عدم ورود این نهاد به ماهیت تخلف ارتکابی و اکتفا به بررسی شرایط شکلی تسری جهانی مجازات بود. در حقیقت، کمیته بر مبنای اصل محدودیت دامنه رسیدگی انضباطی در موارد تسری جهانی، صرفاً به احراز شرایط مندرج در ماده 70 مقررات انضباطی پرداخت و از هرگونه ارزیابی مجدد نسبت به محتوای رأی صادره و مصادیق تخلف اجتناب نمود. بر این اساس، کمیته از ورود به بررسی مسائلی نظیر کفایت ادله اثبات تخلف، تناسب مجازات اعمال شده و سایر موضوعات ماهوی خودداری کرد و تمرکز خود را بر روی احراز الزامات صوری درخواست تسری جهانی معطوف داشت.

بدین ترتیب و با اتخاذ رویکردی منضبط و سازگار با چارچوب های مقرراتی حاکم بر عملکرد خود، کمیته انضباطی فیفا به جمع بندی بررسی های معموله در پرونده آقای اورمارس پرداخت. نتیجه این بررسی ها حاکی از آن بود که شرایط و الزامات مندرج در ماده 70 مقررات انضباطی جهت پذیرش درخواست فدراسیون هلند در خصوص تسری جهانی مجازات آقای اورمارس، به صورت کامل محقق گشته و بر این مبنا، زمینه برای اتخاذ تصمیم نهایی توسط این کمیته فراهم شده است.


رأی کمیته انضباطی فیفا

پس از انجام بررسی های لازم و احراز انطباق پرونده با شرایط و الزامات مندرج در ماده 70 مقررات انضباطی، کمیته انضباطی فیفا در نهایت با صدور رأی خود در تاریخ 9 ژانویه 2024 به این پرونده خاتمه داد. اهم نکات و مندرجات این رأی به شرح زیر است:


الف- پذیرش درخواست تسری جهانی مجازات:

کمیته انضباطی فیفا با لحاظ مجموع ملاحظات و استدلالهای پیش گفته، ضمن احراز محقق شدن شرایط مقرر در ماده 70 مقررات انضباطی، با درخواست فدراسیون فوتبال هلند مبنی بر تسری جهانی مجازات اعمال شده علیه آقای مارک اورمارس موافقت نمود. به موجب رأی صادره، مجازات دو ساله محرومیت از فعالیت های فوتبالی برای نامبرده که پیش تر از سوی مراجع انضباطی هلند صادر شده بود، در سطح جهانی و در تمامی حوزه های تحت صلاحیت فیفا قابلیت اجرا و الزام آور شناخته شد.


ب- اجرای جهانی مجازات محرومیت:

بر اساس رأی کمیته انضباطی فیفا و با تبعیت از چارچوب مجازات تعیین شده در رأی مرجع انضباطی هلند، آقای اورمارس به مدت دو سال از تاریخ 16 نوامبر 2023 از تصدی هرگونه سمت در تمامی فدراسیون های ملی عضو فیفا (FIFA Member Associations) و سازمان های وابسته به آنها در سطح جهانی محروم گردید. نکته قابل توجه آن است که از این مدت دو ساله، یک سال آن به صورت قطعی و یک سال دیگر به صورت تعلیقی و مشروط به عدم ارتکاب تخلف مشابه ظرف دو سال از تاریخ صدور رأی قابل اجرا است.


پ- تصریح به تبعیت رأی از سرنوشت تصمیم مرجع انضباطی هلند:

کمیته انضباطی فیفا در رأی خود این نکته را گوشزد نمود که به موجب ماده 70 بند 11 مقررات انضباطی، چنانچه رأی مرجع انضباطی فدراسیون هلند که مبنای تسری جهانی قرار گرفته هنوز از حیث حقوقی قطعی نشده باشد، رأی صادره از سوی کمیته فیفا نیز از همان سرنوشت و وضعیت حقوقی تبعیت خواهد نمود. به عبارت دیگر، اگر به هر دلیلی نظیر اعتراض احتمالی آقای اورمارس به رأی صادره، دادنامه مرجع انضباطی هلند دچار تغییر یا اصلاح شود، رأی کمیته فیفا نیز به تبع آن دستخوش تغییر شده و از آثار و تبعات حقوقی جدید تبعیت خواهد کرد.

بنابراین، رأی کمیته انضباطی فیفا در حقیقت به منزله تنفیذ و تسری جهانی تصمیم قبلی مرجع انضباطی فوتبال هلند علیه آقای اورمارس بود که ضمن رعایت محدوده مجازات تعیین شده در آن رأی، اجرای آن را در گستره تمامی فدراسیون های عضو فیفا الزامی می نمود. بدین ترتیب، مجازات محرومیت دو ساله (با یک سال تعلیق) که در وهله نخست تنها در قلمرو فدراسیون هلند قابلیت اجرا داشت، به موجب تصمیم کمیته انضباطی فیفا به تمام نقاط تحت حاکمیت این نهاد بین المللی تسری یافت تا از این طریق، پیام روشنی به جامعه فوتبال در مورد مقابله با تخلفات اخلاقی و پیامدهای سنگین چنین رفتارهایی ارسال گردد. با وجود این، رأی فیفا همچنان سرنوشتی وابسته به تصمیم نهایی مرجع هلندی دارد و فقط در صورت قطعیت آن، آثار غیرقابل تغییر خود را به دنبال خواهد داشت.


اهمیت و نتایج رأی

صدور رأی کمیته انضباطی فیفا در پرونده آقای مارک اورمارس از جنبه های مختلفی واجد اهمیت و نتایج قابل توجه است که در ادامه مورد اشاره قرار خواهند گرفت:


الف- تأکید بر مقابله با تخلفات اخلاقی و آزار جنسی در فوتبال:

مهمترین پیام رأی صادره، اهتمام جدی نهادهای انضباطی فوتبال به ویژه فیفا در مقابله بی امان با تخلفات و رفتارهای غیراخلاقی از جمله آزار و اذیت جنسی در عرصه فوتبال است. این رأی به خوبی نشان داد که صرفنظر از جایگاه و موقعیت افراد، ارتکاب چنین تخلفاتی با برخورد قاطع مراجع ذیصلاح روبرو خواهد شد و مجازات های سنگینی را برای خاطیان در پی خواهد داشت. از این منظر، رأی کمیته انضباطی فیفا گام مؤثری در مسیر پاکسازی فوتبال از آلودگی های اخلاقی و تضمین محیطی امن و سالم برای تمامی ذینفعان این ورزش محسوب می شود.


ب- گسترش تأثیر مجازات های انضباطی فدراسیون های ملی با تسری جهانی:

رأی حاضر اهمیت و کارآمدی سازوکار تسری جهانی مجازات ها را به اثبات رساند. این سازوکار که در ماده 70 مقررات انضباطی فیفا پیش بینی شده، به فدراسیون های ملی فوتبال اجازه می دهد در موارد تخلفات حاد و شدید، ضمن اعمال مجازات در حیطه صلاحیت خود، درخواست اجرای آن در سطح جهانی را نیز به فیفا ارائه نمایند. بدین ترتیب، ضمانت اجراها و بازدارندگی تصمیمات انضباطی فدراسیون های ملی افزایش یافته و مانع از آن می شود که فرد خاطی با ترک قلمرو یک فدراسیون، بتواند از شمول مجازات تعیین شده خود را مستثنی سازد.


پ- ضرورت آشنایی حقوقدانان ورزشی با مقررات انضباطی فیفا:

در نهایت باید گفت که رأی کمیته انضباطی فیفا در پرونده اورمارس، بار دیگر اهمیت آشنایی وکلا و حقوقدانان ورزشی با جزئیات و ظرافت های مقررات انضباطی فیفا را گوشزد می کند. دانش و تسلط کافی بر مفاد و شرایط اعمال مواد این مقررات، برای موفقیت در دفاع از منافع موکلان و اتخاذ بهترین رویکردها در پرونده های انضباطی بسیار راهگشا خواهد بود. بنابراین، حقوقدانان ورزشی باید با مطالعه پرونده های مشابه و تمرکز بر قواعد مرتبط، توان حرفه ای خود در این حوزه نوظهور و پراهمیت حقوق ورزش را هر چه بیشتر ارتقا دهند.


جمع بندی و نتیجه گیری

در مجموع، رأی کمیته انضباطی فیفا در پذیرش درخواست فدراسیون فوتبال هلند برای تسری جهانی مجازات آقای مارک اورمارس به سبب ارتکاب تخلفات اخلاقی و رفتارهای ناشایست جنسی، یکی از مهمترین تحولات انضباطی اخیر در حوزه فوتبال محسوب می شود. این رأی ضمن آنکه بر عزم جدی نهادهای انضباطی فیفا برای برخورد با چنین تخلفاتی صحه می گذارد، گام مهمی در جهت محافظت از سلامت اخلاقی جامعه ورزش نیز به شمار می رود.

از سوی دیگر، مطالعه دقیق مفاد و استدلالهای رأی صادره، بینش ارزشمندی را در اختیار فعالان حقوق ورزش به ویژه وکلا و دانشجویان علاقمند به این حوزه قرار می دهد. شناخت مبانی و فرایندهای اتخاذ چنین تصمیمات مهمی و نیز احاطه بر جزئیات مقررات انضباطی فیفا، برای موفقیت در دفاع از پرونده های مشابه بسیار کارآمد خواهد بود.

بنابراین هم از حیث صیانت از اصول اخلاقی و انسانی در فوتبال و هم از منظر اهمیت آشنایی با ظرافت های حقوق انضباطی ورزش، رأی مورد بحث از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و مطالعه آن به تمامی علاقمندان توصیه می شود. بی تردید، فیفا و سایر نهادهای ذیربط ورزشی با اتخاذ تصمیمات قاطع و عادلانه در چنین مواردی، علاوه بر پالایش محیط ورزش، به ارتقای دانش حقوقی جامعه ورزش نیز یاری خواهند رساند.