مجازات بی سابقه در تایلند برای نقض کپی رایت بازی های لیگ برتر انگلیس؛ ۷۵۰ هزار یورو جریمه و سه سال و نیم حبس تعلیقی

09 آذر 1398
مجازات بی سابقه در تایلند برای نقض کپی رایت بازی های لیگ برتر انگلیس؛  ۷۵۰ هزار یورو جریمه و سه سال و نیم حبس تعلیقی

 مجازات بی سابقه در تایلند برای نقض کپی رایت بازی های لیگ برتر انگلیس؛ یک انگلیسی و یک تایلندی به پرداخت بیش از ۷۵۰ هزار یورو و سه سال و نیم حبس تعلیقی محکوم شدند.

این دو فرد، در نتیجه تحقیقاتی که در تایلند انجام گرفت به سبب تخلفات متعدد مجرم شناخته شده و علاوه بر پرداخت خسارت، محکوم به حبس تعلیقی و نیز واگذاری اموال توقیف شده به دولت شدند. این عناوین مجرمانه در نتیجه اقدامات آنها در مورد پخش غیرقانونی مسابقات لیگ برتر انگلیس در چندین کشور در آسیا است.

این پرونده از هنگ کنگ آغاز شد اما تحقیقات به عمل آمده منجر به کشف مرکز این فعالیت‌ها در تایلند گردید؛ وبسایت های مختلفی که از شهر بانکوک مدیریت می‌شدند، پخش غیرقانونی بازی های لیگ برتر را در آسیای شرقی از جمله اندونزی، سنگاپور، مالزی و ویتنام در دسترس قرار می‌دادند. آنها همچنین دستگاه‌هایی برای پخش غیرقانونی را که شامل نرم‌افزارهایی برای ایجاد امکان پخش بازی‌های فوتبال انگلیس بودند، به فروش می‌رساندند.

عملیات دستگیری این افراد توسط اداره تحقیقات ویژه تایلند و با کمک لیگ برتر انگلیس انجام گرفت. اتهامات مختلفی که در این پرونده از سوی دادستان عمومی مطرح شدند از جمله این موارد بودند: نقض کپی رایت، رهگیری داده‌ها، فعالیت به عنوان پخش کننده بدون مجوز و اقدام به تجارت غیرقانونی.

اعتقاد بر این است که در این پرونده، مبلغ ۱۵ میلیون THB (واحد پول تایلند) از محکومیت مالی تعیین شده برای جبران خسارت که معادل ۴۵۰ هزار یورو است، یکی از بالاترین مبالغ غرامتی است که تا کنون برای نقض کپی رایت در تایلند تعیین شده است. مدیر خدمات حقوقی لیگ برتر انگلیس، اعلام کرد که تعیین چنین مبلغی به عنوان غرامت پخش غیرقانونی، هشداری جدی برای تمام افرادی است که اقدام به عرضه غیرقانونی لیگ برتر می‌کنند.

مدیر کل اداره تحقیقات ویژه تایلند نیز با اشاره به اهمیت مبارزه با پخش غیرقانونی و piracy برای حمایت از اقتصاد ملی، عنوان کرد که مدیران وزارت دادگستری تایلند بر سیاست ارتقای اقتصاد دیجیتال، به ویژه برای سرکوب نقض کپی رایت در پلتفرم‌های دیجتال تاکید ویژه‌ای دارند، چرا که این مساله آسیبی جدی به اقتصاد تایلند و کشورهای خارجی وارد می‌کند.

یکی دیگر از مدیران ملی اشاره کرد که:

"پخش غیرقانونی (piracy) یک جرم بدون قربانی نیست، زیرا مجرمانی که این اقدامات را انجام می‌دهند، به اقتصاد و شهرت کشور آسیب می‌زنند و حتی کاربران نهایی را نیز از طریق نرم‌افزارهای مخرب یا جاسوسی هدف قرار می‌دهند."