بررسی عواقبِ انصراف احتمالی باشگاه تراکتور از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا

16 شهریور 1400
بررسی عواقبِ انصراف احتمالی باشگاه تراکتور از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا

امروز در برخی خبرها آمده است که احتمال دارد باشگاه تراکتور به جهت شرایط نامناسب اخیر، از ادامه‌ی رقابت در لیگ قهرمانان آسیا انصراف دهد. در اتخاذ چنین تصمیمی از سوی مسئولان باشگاه، موارد ذیل بایستی مدنظر قرار گیرد.

طبق ماده 5 آیین‌نامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، در صورت انصراف تیم‌ها از ادامه‌ی مسابقات، این اتفاق عواقب انضباطی متعددی خواهد داشت.

این عواقب انضباطی، براساس زمان و نحوه‌ی انصراف تیم‌ها، شرایطی متفاوت دارد و در صورتی که مسابقات شروع شده و تا مراحل بالاتری پیش رفته باشد، انصراف هم عواقب سنگین‌تری در پی خواهد داشت.

بند 3 ماده 5 این مقررات، شرایط و عواقب انضباطی برای انصراف تیم‌ها در مرحله‌ی بعد از شروع مسابقات را شرح داده است. از جمله‌‌ی مواردی که در این بند ذکر شده است:


  • باشگاه از شرکت در دو دوره‌ی بعدی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا (حتی در صورت کسب رتبه لازم) محروم می‌شود.
  • عدم اعطا و یا بازپسگیری کمک هزینه‌های AFC برای شرکت در مسابقات. (اعمال این بند، به معنای از دست رفتن درآمد حدوداً 240 هزار دلاری باشگاه تراکتور از این دوره مسابقات است.)
  •  اعمال حداقل 100 هزار دلار جریمه از سوی کمیته انضباطی AFC.
  • جبران تمام هزینه‌هایی که در نتیجه‌ی انصراف باشگاه، برای AFC و شرکای تجاری آن ایجاد شده و همچنین پرداخت غرامت‌های مربوطه.
  • با توجه به اختیار کامل کمیته انضباطی AFC، احتمال اعمال جریمه‌های سنگین‌تر وجود دارد.

و در نهایت بایستی توجه داشت که طبق بند 7 ماده 5 این مقررات، تنها در صورتی امکان انصرافِ بدون ایجاد عواقب وجود دارد که شرایط فورس ماژور با تشخیص کمیته مسابقات AFC وجود داشته باشد.